Du har lige skrevet verdens bedste nyhedsbrev. Du ved, den slags som kan hjælpe dine læsere til at opnå alt det, de drømmer om.

Du læser det igennem en sidste gang, tager en dyb indånding og trykker selvsikkert på send-knappen.

Hvad der skete, vil ryste dig for altid!

… Eller hvordan er det nu med den slags sætninger? (Det kommer vi til om et øjeblik)

Du fortsætter dit arbejde på andre kanaler og vender tilbage dagen efter for at tjekke resultatet af din genistreg af et nyhedsbrev.

Hvad?!

30% åbningsrate?!

På SÅ godt et nyhedsbrev?!

….

Måske er din åbningsrate ikke 30%, men hvis du alligevel genkender følelsen herover og vil vide mere om at skrive de bedste emnelinjer, skal du læse videre. 

 

Den gode emnelinje

Din emnelinje har ikke til formål at sælge dine ydelser.

Den er heller ikke ansvarlig for, om læserne klikker på det, du ønsker inde i mailen.

Næh, den har ét formål: At få modtageren til at åbne din mail. Det gør den i stærkt sammenspil med afsendernavnet, der er med til at opbygge troværdighed, fordi dine modtagere er vant til at modtage relevant indhold med masser af værdi fra dig.

Emnelinjen skal pirre modtagerens nysgerrighed uden at fortælle hverken for lidt eller for meget.

Der er mange gode måder at gribe det an på. Herunder får du 10 skabeloner, du frit kan benytte fremover, når du skal snitte emnelinjer:

 

1. Du-skal-møde modellen

Her får du mulighed for at vise dine læsere, at du har skabt rigtig gode resultater for andre. Den er vigtig, fordi den er med til at skabe tillid til dig og din kunnen og fordi du viser andre, at det også kan lade sig gøre for dem.

Eksempler:

  • Mød {case} som har opnået {godt, målbart resultat}
  • Gør lige som {case} og få {ønsket resultat}. Se hvordan her
  • “Jeg troede ikke det var muligt at {opnået resultat}”
  • Her er redskaberne der skabte {kendt resultat} for {case}

2. Punktering-af-indvending modellen

Jeg er fan af den her formel og bruger den ofte – ikke bare i emnelinjer, men generelt når jeg skriver. De to små ord “selv hvis” er guld værd, når du skal sælge dine ydelser. De prikker nemlig til alle de gode (læs: dårlige) grunde, din læser synes hun har, i forhold til dine ydelser. Ved at tage dialogen helt åbent i form af at skrive indvendingerne sort på hvidt, kan du få hende til at indse, at de ikke er sande.

Eksempler:

  • Opnå {mål} – selv hvis {største indvending}
  • Lad ikke {største indvending} stoppe dig nu
  • Brug din {største indvending } som din styrke. Sådan gør du.
  • Sådan kommer du ud over {største indvending} og opnår {mål}

3. Den personlige model

Den personlige emnelinje inddrager din læsers fornavn (aldrig hele navnet), og kan være powerfuld. Det er min erfaring, at den personlige emnelinje fungerer bedst, når du allerede har skabt den første kontakt med en læser, f.eks. i forbindelse med et køb. Alternativt kan det fungere i forbindelse med segmenterede mails, hvor du i forvejen ved meget om din læsers interesser og præferencer. Den kan også personliggøres på baggrund af branche eller lignende for at gøre det mindre invaderende, men stadig fastholde aktualiteten.

Eksempler:

  • {fornavn}, her er dit {online produkt}
  • {fornavn}, det her er til dig
  • Tillykke med din gode beslutning, {fornavn}
  • Hvad alle {jobtitel} skal vide om {din branche/ydelse}

4. Stil-et-spørgsmål modellen

Stil et spørgsmål – enten på noget du rent faktisk gerne vil have at vide, noget dine læsere spørger sig selv om og gerne vil have besvaret, eller et spørgsmål som vækker nysgerrighed.

Eksempler:

  • Hvor ofte skal du sende nyhedsbreve?
  • Er det her dig?
  • Skulle vi to ikke lære hinanden lidt bedre at kende?
  • Må jeg spørge dig om noget?
  • Oplever du også {problem} i {din branche}?

5. Den hjælpsomme model

Et af dine formål med din e-mailmarkedsføring (gætter jeg på) er at uddanne dine læsere. Gør du det i passende mængder vil det nemlig positionere dig som ekspert på området og som den, man skal gå til, når man gerne vil have hjælp inden for dit felt. (Pas dog på, at det ikke tager overhånd, så dine læsere føler, at du har lært dem alt, de har brug for og derfor ikke vil købe dine ydelser).

Eksempler:

  • Her er en gennemtestet model, som hjælper dig med {største udfordring}
  • {nummer] tips til {største udfordring}
  • Sådan klarer du {faglig udfordring}
  • Den korteste vej til {ultimative mål}

6. Den kække model

Den kække emnelinje stiller store krav til, at du leverer værdi i selve nyhedsbrevet. Med andre ord kan den skabe resultater, der ligger et godt stykke over gennesnittet, fordi den også spiller på det personlige og på nysgerrighed. Du kan dog risikere, at dine læsere føler sig snydt og afmelder sig, hvis du ikke giver dem det, de ønsker, når de klikker og læser dit budskab. Brug den derfor med omtanke.

Eksempler:

  • Undskyld, det her kommer ikke til at ske igen
  • Du er ikke alene
  • Det er nok bedst, hvis du ikke åbner den her mail
  • Det gjorde du bare ikke!

7. Citat-modellen

Den her giver lidt sig selv. Vælg dog gerne citater, som kan skabe en eller form for reaktion, f.eks. overraskelse, uforudsigelighed, eller en stærk følelse.

Eksempler:

  • {“citat”}
  • {“citat”}. Er du enig?
  • {“citat”} – {person}

8. Data-modellen

Jeg er oftest større fan af bogstaver end af tal – bare ikke liiige, når det kommer til at fremføre en pointe over for skeptiske læsere. Her kan data være med til at bevise, at det du siger, bunder i fakta og ikke udefinerbar ønsketænkning. Data giver også den fordel, at den tvinger dig til at blive specifik og konkret. Det dur.

Eksempler:

  • Derfor fejler {x procent} med {ydelser der minder om dine}
  • 75% af virksomheder bruger ikke {din ydelse}. Sådan udnytter du statistikken til din fordel
  • 30 % af {x målgruppe} gør {uventet ting}
  • {Trick} kan spare dig for {x%}

9. Den visuelle model

Nogle gange skal der mere end ord til, før du skiller dig ud i en fyldt indbakke. Det betyder ikke, at ordene er mindre vigtige her, men bare at du kan sætte lidt ekstra kulør på med forskellige tegn som f.eks. paranteser, plustegn og underscore.

Eksempler:

  • [pro skrivetip] Sprogligt kneb der øger dit salg (og kan implementeres på 5 minutter)
  • Den her model _skal_ du kende
  • Sådan skriver du vildt gode emnelinjer (+ masser af eksempler)
  • Psssst… Her er mit #1 tip

10. Den tvivlsomme model

Hubspot, som laver software til marketing og salg, har analyseret 6 milioner salgs-mails og fundet ud af, at dem som blev sendt med et tomt emnefelt, havde en åbningsrate, der var 8% højere end alle andre emnelinjer. Om det kan overføres til nyhedsbreve er nok tvivlsomt – og hvis det kan, så går den nok kun en enkelt gang.

 

***

Så nåede du til vejs ende. Jeg håber, du har fundet en masse inspiration til at skrive de bedste emnelinjer.

Vil du lære mere om at skrive tekster, der sælger?