Ikke med vilje, selvfølgelig. Men alligevel sådan at de ikke (længere) åbner og klikker så meget, som du ville ønske Måske har du ikke vidst, hvordan du skulle gribe det hele an. Måske har du haft for travlt. Lige meget hvad er det på tide at rette op, så du kan udnytte (forstå mig ret) din liste på den bedst mulige måde.

 

Lad os starte med at se på, hvilke grusomheder du måske har udsat din liste for:)

Din liste kan være presset fordi:

 

1) Du får dårlige sign-ups

Måske har du, for at få flere læsere, lokket med en konkurrence, som ikke var relevant for dine ydelser. Måske har du været for agressiv i din jagt på læsere og krævet et sign-up for at se visse sider (det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det kræver, at du følger rigtig godt op). 

 

2) Du har ladet dem være alene for længe

En ny læser har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Hun sidder forventningsfuld og venter på at høre fra dig, men der sker ingenting. Som i absolut ingenting. Det betyder desværre, at du lynhurtigt ryger i glemmebogen.

 

3) Zzzzzz…. (du keder dine læsere)

Mig, mig, mig. Os, os, vi… Taler du for meget om dig selv og din virksomhed? Det kan din læser ikke rigtig bruge til noget, så hun keder sig hurtigt og tænker: “Og hvad så?!” 

 

4) Du bruger alle kneb til at få dem til at åbne, men leverer ikke i selve mailen

Du skriver vildt gode emnelinjer, men lever ikke op til dem i indholdet. Måske skriver du noget i retningen af: “sådan tjener du mindst 50k om måneden som soloselvstændig”. Det er der sikkert mange, der gerne vil vide, så de åbner, men bliver skuffede, når de ikke finder konkrete svar på det i nyhedsbrevet. De føler sig snydt.

 

5) Du har ikke sørget for, at dine nyhedsbreve er mobilvenlige

Den her giver sig selv. Du har ikke optimeret dit indhold til mobil, hvilket betyder, at din læser skal bruge en lup, når hun skal læse eller zoome og flytte teksten fra side til side. Det bliver hun hurtigt træt af!

 

Sååå.. Genkender du dig selv i nogen af grundene?

 

Jeg ville gerne sige, at du ikke behøver at dele dit svar med nogen, men i visse tilfælde kan det faktisk være vejen frem at skrive det, som det er, til et segment af dine mindst engagerede læsere: “Ja, jeg ved godt, at det ikke har været optimalt, men det bliver det nu!” – efterfulgt af handling, selvfølgelig. For du får nok trods alt kun én chance til at rette op på det.

Nå, men sket er sket. Lad os ikke dvæle længere ved problemet, men i stedet hoppe direkte til dine løsninger.

 

Det store spørsmål er: Hvordan retter du op på det? (og kan man overhovedet?)

 

Svaret er: Måske.

 

Det er ikke sikkert, at du kan genvinde alle dine læsere som loyale og trofaste støtter, men det er værd at prøve. Virker det ikke, vil jeg anbefale, at du snupper en mindre forårsrengøring af din liste og kommer godt videre derfra.

 

Her kommer mine bedste bud på, hvordan du løser udfordringerne:

 

1) Dårlige sign-ups: Slukket, kold eller lunken læser?

Du skal først og fremmest undgå de slukkede læsere. Det er dem, der kommer ind, fordi de gerne vil vinde din konkurrence, som slet ikke har nogen sammenhæng med det, du tilbyder. Her er det svært at rette op. Så kort og godt: Stop konkurrencen eller byt præmien ud med noget, der er relevant i forhold til det du sælger.

 

En kold læser er en, som har tilmeldt sig meget nemt. Det er f.eks. de læsere der kommer gennem din Facebook-annoncering – særligt hvis du kører med de såkaldte lead-annoncer, hvor man kan tilmelde sig med et enkelt klik. Fordi det er så nemt, har dine læsere ikke siddet og overvejet nøje, om de gerne vil følge dig. I stedet har de set en freebie, de gerne ville have, og slået til inden for 5 sekunder. En kold læser er ikke en dårlig læser, men bare en der skal varmes lidt op.

 

En lunken læser er bedre end det måske lyder. Det er en læser, som har været inde på din hjemmeside og som har læst et par af dine blogindlæg og bestemt sig for, at hun gerne vil følge dig. Derfor er hun også mere tilbøjelig til at reagere på dine nyhedsbreve – særligt i starten, men det fortsætter hvis du behandler hende godt og opbygger tillid.

 

2) Du har ladet dem være alene for længe

Du har da selvfølgelig en serie af mails, der går i gang, når man tilmelder sig dit nyhedsbrev, ik? Ellers er det et rigtig, rigtig godt sted at starte, når du vil optimere listen af kommende læsere. Lige når en person tilmelder sig, har hun brug for at høre fra dig ofte for at hun ikke glemmer dig. En autoresponder gør også, at du kan vænne dine læsere til at åbne, fordi de bare ved, at der kommer lækre sager, når dit navn står som afsender.

 

Du skal minimum have 3 mails, der er sat op til at sende automatisk, når en læser tilmelder sig. Meget gerne flere. Mailserien kan f.eks. bruges til at “uddanne” dine læser og hjælpe hende (tilpas meget), så hun bliver endnu mere nysgerrig på dig og dine ydelser.

 

3) Zzzzzz…. (du keder dine læsere)

Av, den her er ikke god – og det er her du med fordel kan skrive ud til dine læsere, at du har rettet op på det og fra nu af kun sender vedkommende og værdifuldt indhold (når du har truffet den beslutning).

 

Først og fremmest gælder det her om at finde dit værditilbud, som det så fint hedder på markedsføringssprog. På ganske almindeligt menneskesprog betyder det, at du skal vide: Hvem hjælper du? Hvad hjælper du med? Hvordan er du anderledes og bedre end dine konkurrenter (uden at svine dem til!).

 

Vis meget gerne personlighed. Du skal ikke være bange for at skræmme nogen væk. Du skal være mere bange for ikke at skræmme nogen væk, faktisk. For hvis du ikke har nogen, der ikke bryder sig om din tilgang, har du heller ikke nogen, der elsker den helt vildt.

 

Når du er skarp på dit værditilbud, så husk altid din læsers perspektiv, når du skriver. Hvilken værdi får din læser ud af det enkelte nyhedsbrev. Det skal du vide.

 

4) Du bruger alle kneb til at få dem til at åbne, men leverer ikke i selve mailen

Hvis den foregående var av, så er den her av, av, av. Du må simplethen for alt i verden ikke prøve at lokke din læser til at åbne ved at love noget, du ikke kan holde. Det er okay at lokke med en emnelinje, der skaber nysgerrighed, men det er aldrig, aldrig (som i aldrig nogensinde) i orden ikke at stille folks nysgerrighed, når du lokker. Altså, forstået på den måde, at du prøver at lokke med én ting, og så lader mailen handle om noget helt andet efter to linjer.

 

Med den tilgang kan du få dine læsere til at åbne én gang. Måske to. Men hver gang du sender noget, vil de have paraderne oppe og tænke: “ja ja, men det får jeg sikkert ikke et brugbart svar på alligevel”. Her kan det være nødvendigt med en større oprydning på listen, inden du begynder at opbygge tilliden (igen).

 

Men altså, det ved du jo godt, og du kunne aldrig drømme om det vel?! Godt, så snakker vi ikke mere om det.

 

5) du har ikke har sørget for at dine nyhedsbreve er mobilvenlige

Det her punkt er nok det letteste at rette op på, for det er hurtigt at tjekke og nemt at kommunikere forandringen. Alle mailprogrammer, jeg kender til, er som udgangspunkt mobilvenlige, men de kan alligevel snydes – f.eks. hvis du indsætter et billede uden at bruge deres placeholder til det.

 

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dine nyhedsbreve er mobilvenlige, er der selvfølge en løsning der ligger lige for: Test det ved at åbne dit næste nyhedsbrev på mobilen, inden du sender det – eller tjek de forskellige muligheder i dit mailprogram for at se en forhåndsvisning til mobil.