Den anden dag ved 10-tiden bankede det hårdt på døren. Der var skruet godt op for sommervejret (læs: regnen), så vandet væltede ned fra himlen. Udenfor kunne jeg se, at der stod en mand og trippede med en brun pakke i hånden. Jeg ville åbne døren for ham, men det krævede en nøgle indefra. Og den kunne jeg ikke finde. Typisk.

Jeg havde da ikke købt noget? Hvad dælan kunne der være i den pakke??

Jeg stormede rundt for at finde nøglen. Var den i lommen på min meget blå regnjakke? Nix. I skabet ved siden af døren? Nope.

Gennem det lille vindue til venstre for døren kunne jeg se, at han blev mere og mere gennemblødt. Endelig lykkedes det at finde nøglerne og da jeg lidt febrilsk fik åbnet døren, stod han foroverbøjet så jeg ikke kunne se, hvad han var i gang med. Han kiggede alvorligt op på mig og sagde….

Er du nysgerrig for at høre mere?

Det får du lov til om et øjeblik.

Først har jeg bare lige lyst til at spørge dig, hvordan du typisk begynder dine nyhedsbreve?

Metoden herover hedder In Media Res. Det er latin og betyder noget i retningen af “lige ind i begivenhederne”. Læg mærke til, at den ikke indeholder opvarmningstekst.

Med opvarmningstekst mener jeg noget a la: “I dag skal det handle om indledninger, men jeg lover at holde det kort…”. Eller: “Ihhh, hvor er det træls, at sommeren svigter os. Det har dog givet mig tid til at skrive den her guide til dig…”

Den slags tekster har nemlig ikke andre formål end at kede din læser (og det er jo ikke meningen).

En god tommelfingerregel er at skrive dit nyhedsbrev – og så slette det første afsnit, inden du trykker på send-knappen. Læg mærke til, at jeg ikke nødvendigvis anbefaler, at du lader være med at skrive det i første omgang. Det gør jeg ikke, fordi det kan være en god hjælp til at komme i gang.

Mit formål er ikke at sende dig i raketfart mod en skriveblokade. Derfor skal du bare skrive løs! Når den første kladde er færdig, kan du give dig til at kigge på alt fra indledning og struktur til ordvalg og calls to action. Og alt det andet.

Din læser skal have tillid til dig og få lyst til at lade dig hjælpe, når hun render ind i udfordringer, hun ikke kan løse selv. Det kan du sørge for, at hun får – men kun hvis du fastholder hendes opmærksomhed længe nok.

Det gælder lige fra første linje. Derfor er det en god idé at begynde der. Indledningen behøver ikke at indeholde storytelling, men den  altså ikke være snittet efter i-dag-skal-det-handle-om skabelonen.

Fordi, zzzzzz…

Prøv fluks at gå dine seneste tre nyhedsbreve igennem og se, om du har tendens til at starte med at ridse formålet med mailen op i indledningen (eller at tale om vejret eller lignende). Hvis det er tilfældet, så ved du nu, at det fremover skal slettes, inden du vinker farvel til dine nyhedsbreve.

Jeg ville ønske, at den lille historie fra min indledningen havde en vildt spændende slutning. Noget med en cheesecake fra Mamma’s Little Bakery eller hemmeligt bevismateriale, der kunne opklare en sag.

Leveringsmanden stod foroverbøjet, fordi han var ved at prøve at stille pakken i ly for regnen, så han kunne gå. Fordi jeg ikke kom til sagen og fik lukket op. Jeg nåede at få åbnet døren, inden han smuttede, men det er altså ikke sikkert, at du er lige så heldig, hvis dine læsere skal trækkes gennem laaange, kedelige indledninger.

I pakken var der kontaktlinser, som jeg havde glemt, at jeg havde bestilt…

… Slutninger må vi tale om en anden dag.

Tjeklisten til din e-mailmarkedsføring

Tjek de her 24 ting, inden du sender dit næste nyhedsbrev

Undgå de mest almindelige fejl i din e-mailmarkedsføring. Guiden er overskuelig og giver ro i maven, inden du trykker 'send'.

Succes! Jeg kan sende din listen, så snart du har bekræftet mailen, der lander i din indbakke lige om lidt.