En god opskrift er altafgørende, når du står i køkkenet og skal lave mad, med mindre du kender retten i forvejen eller har kokkehuen godt skruet på (er det ikke sådan, man siger?) Det samme gælder, når du skal lave din e-mailmarkedsføring. Jeg har på det seneste fundet ud af, at  e-mailmarkedsføring og madplaner har mere til fælles, end man lige skulle tro. Det er sket, fordi jeg er begyndt at planlægge mine aftenmåltider for en uge ad gangen. True story. Så praktisk (læs: gammel) er jeg blevet – og jeg nyder det. Tænk sig; ikke mere flere frustrerende ture i Rema, hvor min mave knurrer om kap med skrigene fra de trætte børn, der bliver trukket rundt af lige så trætte forældre.

For du kender det godt, ik?

“Har jeg egentlig mere karry?” tænker du, mens du intenst forsøger at fremkalde et billede af krydderihylden. “Nå, jeg snupper lige en med for en sikkerheds skyld…” Lyder det bekendt?

Jeg indrømmer gerne, at jeg ofte er gået en smule på kompromis med både sundhed og kvalitet, fordi det skulle være hurtigt og nemt. Jeg er også mere end skyldig, når det kommer til at sætte de samme fem til ti retter på repeat i mit køkken, for hey, det der med opfindsomhed er også lidt op ad bakke, når man står der kl. 17.30 og skal være kreativ på kommando.

Fint nok, men hvad har det at gøre med mine nyhedsbreve, tænker du måske?

Overraskende meget.

Når du venter til sidste øjeblik med at få styr på din e-mailmarkedsføring, går du på kompromis med mange af de samme ting, som du gør, når du står i supermarkedet fem minutter over spisetid. I bedste fald bliver dit nyhedsbrev nogenlunde velnærende og lækkert (for du kan jo bare tage den på rutinen, ik?). I bedste fald husker du at få de vigtigste pointer med og vinkle det, så dine læsere får værdi – og i bedste fald skaber du de ønskede resultater.

I værste fald?

Tja, så er det lige til skraldespanden.

 

 Her kommer den nemme opskrift (med 4 trin)

Som den kvikke læser, du er, har du nok allerede gættet, at der nu kommer en opfordring til planlægning af din e-mailmarkedsføring. Når du planlægger, får du nemlig ikke bare mere overskud til at skrue op for opfindsomheden og skrive, så det kan mærkes. Du får også meget bedre muligheder for at arbejde målrettet med din markedsføring.

Det kan virke nemmere sagt end gjort, men det handler faktisk mest om at afsætte tiden til at få det gjort. Det er i hvert fald min påstand. Her er en kort liste, du kan følge for nem planlægning af din e-mailmarkedsføring (eller din mad, for den sags skyld):

 

Hvad vil du gerne opnå?

Til at begynde med skal du bestemme formålet med dit nyhedsbrev. Hvad vil du gerne have dine læsere til at gøre, når de er færdige med at læse? Der må kun være ét formål. Hvis du får flettet flere ind i din mail, kommer du til at forvirre læseren, der kort overvejer, hvad hun skal gøre. Hvis hun ikke lige umiddelbart kan beslutte sig, tager hun den nemme løsning – som er at gøre ingenting overhovedet.

Dit formål behøver ikke at være et salg. Det kan også være, du ønsker at dele noget relevant viden med dine læsere og have dem til at klikke sig videre til nogle udvalgte artikler eller blogindlæg. Eller det kan være, at formålet slet og ret er at dine læsere skal lære dig lidt bedre at kende. Alle formålene er helt okay, så længe du har taget stilling til, hvad du vil.

 

Find de rette opskrifter

Når du har fundet dit formål, er du næsten klar til at begynde at skrive, men inden du sætter hænderne på tastaturet, skal du finde din vinkel. Her er det altafgørende, at du hopper en tur over i din modtagers sko. Der er ingen (ud over din mor, måske), der gider og læse om dig. Dine læsere vil læse om sig selv og om hvordan de kan bruge de ting, du skriver om.

Det kan ofte være en god idé at fortælle en lille historie, som forklarer det, du har på hjerte. Historier giver liv til dine nyhedsbreve, gør dem mere troværdige – og så hjælper de dine læsere med at huske din pointer.

 

Hvad har du allerede?

Gør det til en god vane at gemme gode ideer. Mine bedste ideer opstår tit, når jeg går en tur eller når jeg er sammen med nogle inspirerende mennesker. Når det sker, skriver jeg en hurtig note på min telefon, så jeg ikke glemmer det igen. Det er oftest bare et par enkelte stikord, men det er nok til, at jeg kan huske ideen, når jeg læser noten igen. Hvis du begynder at gøre det samme, kan du få opbygget en lille database af gode ideer og spare dig selv for at finde på nyt, når du har afsat tid til at skrive.

 

Hvem handler og hvornår?

Og jep, vi kommer ikke udenom det sidste punkt her. Nyhedsbreve skriver jo ikke sig selv. Den gode nyhed er, at det bliver meget nemmere at få skrevet gode mails, når du har gjort dit forarbejde og ikke sidder med presset over at skulle have sendt noget afsted i en fart, fordi det er alt for længe siden, du sidst har skrevet til din liste.

Jeg synes, det giver god mening at lave planlægningen for en måned ad gangen – og skrive for en uge ad gangen. Der er (heldigvis) ikke én måde, som er mere rigtig end en anden, så du kan selv eksperimentere med, hvad der er rigtigt for dig. Når du har fundet ud af det, er det en god idé at skrive tidspunktet i din kalender – så er der nemlig 2-3 gange så stor sandsynlighed for, at du rent faktisk får sat dig til tasterne.

Den allerbedste nyhed er, at de fire trin herover kun bliver nemmere og nemmere jo flere gange du går igennem den. Med lidt standhaftig træning kan du skrive gode nyhedsbreve, der sælger, på under en time.

Så er du klar

Nu er det bare med at komme i gang med planlægning. Måske har jeg både fået inspireret dig til at gøre det med din aftensmad og din e-mailmarkedsføring. Jeg er tilfreds med sidstnævnte.

Hvis du er sulten på mere efter det her indlæg, er der mere, hvor det kommer fra. Det eneste du skal gøre er, at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Det er fyldt med tips til at gøre din e-mailmarkedsføring bedre (jep, totalt meta – på den gode måde).

Når du tilmelder dig får du også den ultimative guide til din e-mailmarkedsføring. Her kan du se de 24 ting, du skal have styr på, inden du sender dit næste nyhedsbrev – selvfølgelig serveret let og overskueligt.

Kh. Lotte

Meld dig til herunder.

Tjeklisten til din e-mailmarkedsføring

Tjek de her 24 ting, inden du sender dit næste nyhedsbrev

Undgå de mest almindelige fejl i din e-mailmarkedsføring. Guiden er overskuelig og giver ro i maven, inden du trykker 'send'.

Succes! Jeg kan sende din listen, så snart du har bekræftet mailen, der lander i din indbakke lige om lidt.