Storytelling for virksomheder handler om andet og mere end at fortælle en god historie.

Det handler om loyalitet og salg.

I din markedsføring opnår du de allerbedste resultater med historiefortællingen, når du skriver dig selv ud af hovedrollen og indsætter dine kunder i stedet. På den måde skaber du historier, der sælger – eller som minimum giver dig mere loyale følgere.

Selvom redskaberne er simple og metoden er mere slidt end citaterne fra Den Eneste Ene, er det ikke nødvendigvis nemt at bruge metoden med succes. Det ved du, hvis du allerede nu snitter historier på en virksomheds vegne.

Derfor får du her nogle konkrete tips til hvor og hvordan du kan arbejde med storytelling i dine nyhedsbreve og i andet content.

Lad os begynde med at kaste et blik på, hvorfor det virker.

Storytelling er biologi

En god historie taler til en del af din hjerne, som ikke bliver aktiveret, når du bliver præsenteret for et powerpointhelvede af tabeller og punktopstillinger. Så selvom fakta ofte er relevante, når vi ønsker at sælge noget, er det ikke fakta, der sælger dine ydelser. Den del af hjernen, der holder styr på fakta er nemlig ikke den del af hjernen, der tager beslutninger.

Derfor skal der andre midler i brug. Storytelling kan nå områder i hjernen, f.eks. vores sansecenter og de områder der bestemmer vores humør – OG vores adfærd. Det er her, vores såkaldte mavefornemmelser bliver skabt.

Når vi bliver fanget af en historie, sker der noget særligt. Hjernen frigiver oxytocin – også kendt som kærlighedshormonet. Det forklarer, hvorfor du savner personerne i en bog, når du har læst den sidste side, og hvorfor du føler, at du er venner med Ross og Rachel. Helt konkret betyder udskillelsen af oxytocin nemlig, at du føler empati. Og det er derfor, historier er så powerfulde.

Engang, for ikke voldsomt længe siden, handlede god markedsføring om at have nok penge til at forstyrre sine målgrupper, indtil de købte noget. I dag handler det, i følge forfatter og marketing-guru Seth Godin, om 2 ting: 1) Folk skal vide, at du findes. Og 2) Folk skal stole på dig.

Og det er her, storytelling kommer ind i billedet…

Der er mange, som har eksperimentet med den personlige markedsføring gennem årene. En af dem er Adweek, som lavede en række splittest, hvor de stillede to annoncer over for hinanden: Den ene version indeholdt ren fakta om produktet. Den anden havde en personlig historie tilknyttet om kunstneren bag, om varens oprindelse eller om en kunde der havde brugt produktet med tilfredshed.

Tallene i deres undersøgelse talte for selv. Og de viste klart, at folk opfatter en vare som værende mere værdifuld, når de kender varens historie eller ser andre, som er glade for den.

Så, nu ved du hvorfor, du skal bruge storytelling, men hvordan skal du gøre? Der findes mange modeller til storytelling, men den som er kendt for at skabe de bedste resultater i en virksomheds markedsføring er den såkaldte “Hero’s journey”.

Enter, Joseph Campbell

En af de personer der har været mest fascineret af historier og myter gennem tiden, hedder Joseph Campbell. Faktisk, var han så fascineret af dem, at han rejste rundt til de fjerneste afkroge af planeten for at undersøge gamle sagn og myter.

Han fandt ud af, at de historier som havde overlevet fra generation til generation, havde mange elementer til fælles og kunne sættes ind i en fast formel, som han derefter beskrev og delte med verden. Han kaldte modellen: The hero’s journey.

Den ser sådan her ud:

(Se hele videoen om the hero’s journey hos Ted Ed)

Det er en klassiker, og du kender den sikkert allerede.

Historien handler om en person, der bliver kaldet til at tage på eventyr, møder mange udfordringer og kriser undervejs, før personen sejrer og vender hjem igen – forandret for altid.

Prøv selv at indsætte nogle af dine yndlingsfilm i modellen: Ringene Herre, Alice i Eventyrland, Find Nemo, James Bond, Harry Potter… Og mange, mange flere!

Historierne indeholder altid:

  • En modvillig helt (Frodo der skal tilintetgøre ringen)
  • Et kald til eventyr (kaninen der løber gennem haven i Alice i Eventyrland)
  • En støttende hjælper (Dory der hjælper Nemos far gennem prøvelserne)
  • En række udfordrende prøvelser (bedrageri, forgiftninger, kidnapninger og lignende i James Bond)
  • En farlig fjende (Voldemort fra Harry Potter)

Kan det oversættes til din markedsføring? 

Ja, det kan du tro.

Måske har du allerede givet dig selv hovedrollen, som den modige helt, der drager ud for at redde dine kunder fra frygtelige skæbner.

Men vent… Det er her, filmen knækker. For det er ikke dig, der er helten.

Så hvis det ikke er dig, der skal redde verden, hvem er det så?

Ja, du kan jo tænke på dig selv som fuglene og musene i Askepot (uden sammenligning i øvrigt), Robin fra Batman eller Sam der hjalp Frodo med at tilintetgøre ringen i Ringenes Herre.

Med andre ord: Du er ikke helten i historien, du er hjælperen.

Udfordringen er, at de fleste helte er modvillige, inden de drager ud på eventyr.

Faktisk havde ingen af dem lyst til at tage afsted – og det er her, du kommer ind i billedet. Din fornemmeste opgave er at inspirere og overtale de modvillige helte til at tage kampen op (og bliver kunder i din forretning).

Sælg med storytelling ved at tage udgangspunkt i din helts rejse og svare på fire spørgsmål:

Hvad vil ændre sig for din (kommende) kunde i den nærmeste fremtid?

Hvad kan han eller hun gøre ved det?

Hvad sker der, hvis der ikke bliver gjort noget ved problemet?

Hvad er det bedste der sker, når problemet er løst?

For at kunne skrive historien er det vigtigt, at du kender dine potentielle kunder. Du skal vide, hvad der holder dem vågne om natten, og du skal vide, hvad de drømmer om. Den del af historien kan du ikke skrive selv, for den kræver data. Den kræver research, og den kræver ydmyghed: Hvis du er nystartet, eller ikke har lavet øvelsen før, kan det være en rigtig god idé at lave et spørgeskema til dine potentielle kunder.

Når du har lært dem at kende og samlet dine data til en enkelt persona, kan du begynde at overtale ham eller hende til at tage med dig på eventyr.

God tur.

Tjeklisten til din e-mailmarkedsføring

Tjek de her 24 ting, inden du sender dit næste nyhedsbrev

Undgå de mest almindelige fejl i din e-mailmarkedsføring. Guiden er overskuelig og giver ro i maven, inden du trykker 'send'.

Succes! Jeg kan sende din listen, så snart du har bekræftet mailen, der lander i din indbakke lige om lidt.