Hvis du drømmer om at skrive bedre nyhedsbreve i 2017, er du ikke alene. Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker ord lige så højt, som du elsker dagens første kop kaffe, men i dag skal det nu alligevel også handle lidt om den tekniske del af din e-mailmarkedsføring. Den kommer du nemlig ikke uden om i 2017, hvis du vil have det maksimale udbytte af dine nyhedsbreve (og det gætter jeg på, at du gerne vil).

Traditionelt set ville du måske forvente en lang liste af trends i et indlæg som det her. Når det ikke er tilfældet, er det fordi, der, som jeg ser det, er en altoverskyggende trend, som kommer til at snuppe fokus i det kommende år. Lad mig springe direkte til sagen.

Mange, to, én

Når du læser overskriften bagfra, er jeg sikker på, du har hørt den mange gange før: Én, to, mange. I 2017 går trenden dog den modsatte vej mod stadig mere skræddersyede nyhedsbreve. Det betyder ikke, at de traditionelle nyhedsbreve klarer sig dårligere, men bare at de mere personlige af slagsen klarer sig endnu bedre. Det gør de, fordi du med dem kan fange den besøgende lige præcis på det tidspunkt, hvor hun overvejer at købe dine ydelser.

Forestil dig at din potentielle kunde suser rundt på din hjemmeside, fordi hun er langt i overvejelserne om at købe et kursus af dig. Hun klikker for at læse mere om dit nyeste kursus, men ender med at forlade siden, fordi hun bliver forstyrret af telefonen. Det scenarie er langt fra utænkeligt. Hvis hun forinden har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, kan du altså nu skrive til hende og høre, om det var bevidst, at hun smuttede fra dig, eller om der er noget, du kan hjælpe hende med at afklare.

Når du går fra at sende standardiserede nyhedsbreve til at skabe individuelle flows baseret på dine læseres opførsel, bliver sproget, om muligt, endnu vigtigere. Du skal kommunikere, at du ved, hvad der foregår uden at komme til at fremstå som en nærgående stalker. Det er en hårfin grænse, som du skal mestre i 2017, hvis du hopper med på trenden og opsætter mere specifikke, automatiserede mails. Derfor forbliver storytelling et vigtigt redskab for dig, når du skal bygge relationer med dine læsere.

Lige i overkanten?

Hører du til dem, der synes, at det hele bliver liiige lovligt overvågnings-agtigt, vil jeg gerne udfordre dig med et andet perspektiv: Hvad nu hvis du i stedet forestiller dig, hvor meget bedre du kan hjælpe din læser, når du kommer hende til undsætning i det øjeblik, der giver allermest mening? Og ikke nok med det, så gør den nye måde at arbejde på også, at kommunikationen bliver mere vedkommende og personlig for din læser, fordi din data giver dig et godt billede af, hvem hun er.

Den nye trend, som du sikkert allerede har eksempler på i din indbakke, hvis du kigger efter, rammer ned i en overordnet trend inden for online markedsføring, nemlig: Data, data, data. Data er guld – også når det gælder e-mailmarkedsføring. Det er der vist slet ingen tvivl om.

Tjeklisten til din e-mailmarkedsføring

Tjek de her 24 ting, inden du sender dit næste nyhedsbrev

Undgå de mest almindelige fejl i din e-mailmarkedsføring. Guiden er overskuelig og giver ro i maven, inden du trykker 'send'.

Succes! Jeg kan sende din listen, så snart du har bekræftet mailen, der lander i din indbakke lige om lidt.